- Támogathatsz minket -
No menu items!

Tetszik ez a cikk, két okból is.

Az egyik, hogy gyönyörűen mutatja meg az autósújságíró-mélabút, korunk egyik érdekes kulturális jelenségét. Már vagy tíz éve hazudni se lehet olyat, hogy bármilyen hétköznapi autót arra terveztek volna, hogy az ember valami kanyargós úton, a pedálokat rugdalva, a váltót és a kormányt rángatva tolja neki. Magasan van a súlypontjuk, nehezek. Általában arra vannak kitalálva, hogy a vezetés fárasztó nyűgjét, addig is, ameddig végre meg nem jön a magát vezető autó, a lehető leginkább levegyék az ember válláról.

A kocsija mellett cigiző Joachim Winkelhock már hetvenéves elmúlt, és nincs ma már romantika, sőt a nosztalgia sem a régi. Szegény újságíró meg beül egy kocsiba, ami pont olyan mint az összes többi, és hallani a foga csikorgását, amint megírja, hogy van benne egy rosszul beszerelt gomb. Bayer Zsolt másfélmilliólépés-remake sorozata jut eszembe, bár az lehet még depresszívebb volt. Ja és említettem már, hogy a műszerfal felül puha, alul pedig kemény műanyagból van?

A másik, hogy az autózás globális hatása a klímára ugyan a leglátványosabb de messze nem a legnagyobb tényező. Ott vannak az óceánjárók, a milliószám tenyésztett tehenek, a szigeteletlen, elavult rendszerekkel fűtött-hűtött házak milliói.

De az autóipart ütik a legkeményebben, amelynek az oka az EU-ban a szimpla piacvédelem, melynek szabályai annyira szemérmetlenül vannak az európai autókra írva, mint a magyar falu program pályázatai az alpolgármester úr nejének kisboltjára.

Persze még így is csalni kell a mérésnél, lásd dízelbotrány. Meg amikor az autó nem a mérési ciklusban megy, fény derül arra a minden, kicsit is műszaki érdeklődésű ember számára nyilvánvaló tényre, hogy az alulmotorizált jármű többet fogyaszt. Bizony. Lehet turbót rakni a háromhengeres motorkára, a másfél tonnás kasztnival akkor is küzdeni fog, mint szúnyog a viharban.

Az eredmény az, hogy az én hétéves Mitsubishim, benne egy kilencvenes évekből származó 1600 köbcentis turbó nélküli benzinmotorral, átlagosan két literrel kevesebbet fogyaszt mint ez a német csoda. Nincs benne apple carplay, viszont nemrég a zajszintet egy Blitzwolf márkájú agybadugós fülessel csökkentettem, nagyszerűen levágja a motorzúgást és a szélzajt, minden mást meg hallok.

Persze az igazi környezetkímélő üzemmódja az autónak az, amiben épp most is van az enyém. Áll a garázsban, én meg biciklivel fogok menni dolgozni, miután mindjárt ránézek, hogy az előbb megosztott, női szerzős cikket hány okos férfiú teszi a tegnapihoz hasonlóan dúsan burjánzó mansplaining tárgyává. Elnézést, kicsit erősre főztem a reggeli kávét, ilyenkor sokat kell írni.

Miért csinált az ÁSZ gender studiest?

Na, miután a harmadik kommentelőnk kérdezi, hogy miért van az, hogy az ÁSZ csinál a nemi szerepekkel kapcsolatos percepciókról és azok közoktatási hatásairól felmérést, úgy tűnik posztot érdemel ennek a kifejtése.

SzeSzT

Az úttörő ahol tud, segít, az ügyvéd meg ott is segít ahol nem tud.