Itt egy példa a legutóbbi háromrészes posztban említett bőr alá mászó kampányra.
A pártlista támogatása eleve érdekes dolog. Tudjuk, hogy a magyar (nemcsak a magyar) pártra szavaz, de a jelen magyar politikai helyzetben egy ilyen 1000 fős mintán alapuló országos felmérés nem sokat mond el arról, hogy mi várható. Több tucatnyi körzet van, ahol majdnem biztosra vehető, hogy a Fidesz újrázni fog, ezekben a kérdés az, hogy mennyit sikerül kifogni a győzteskompenzáció vitorlájából. (Emlékeztetőül: a mostani választási rendszerünk az, hogy a 100.000 szavazattal első helyen befutó jelölt még 20.000 szavazatot “küld az országos listára”, ha a második jelölt 80.000 szavazatot szerzett).
Az igazi kérdés a billegő körzetek, ahol be lehet zsákolni az egyéni mandátumokat és várhatóan viszonylag kevés győzteskompenzációt (a szoros verseny miatt). Ezekre a körzetekre az ilyen kutatás kb. semmit nem mond, ezeket helyben lehet mérni.
Miért gondolom én ezt a dolgot kampányfogásnak?
1. A Nézőpont csinálta.
2. Az összes pártnak képes a hivatalos nevét használni, kivéve a Fidesz fő kihívójáét.
3. Véleményt mond, nem következtetést.
Az én véleményrovatomba simán elfér, hogy “alighanem” MZP bizonytalanítja el az ellenzéki szavazókat, de ez elvileg egy felmérés. MZP szerepe egy mérhető dolog, klasszikus közvéleménykutatási kérdésekkel, mint awareness (nevezzen meg 3 miniszterelnökjelöltet, MZP-ről hol hallott, ön szerint 1-3-5-7 éve politizál MZP stb.) és approval (szereti, nem szereti, egyetért, nem ért egyet stb.)
Ha MZP-nek lenne egy magas ismertségi de alacsony elfogadottsági pontszáma, vagy mondjuk mélyen alámérnék a közös lista elfogadottsági pontszámának, akkor az ebben a kutatásban Nagy Rózsaszín Villogó Betűkkel lenne szedve. Esetleg zenélne is. Kopasz, Fütyip, és az Ikerdanik már üvöltenék bele a paid reachbe. De nem. Azért nem mert ilyen mérést vagy nem csináltak, vagy csináltak, de nem az jött ki amit szeretnének.
Innentől kezdve ez egy vélemény, amely mint tudjuk olyan mint az ánusz, mindenkinek van. Arra szolgál ez a kis kutatásocska, hogy aki olvassa, kezdjen el találgatni, hogy vajon MZP melyik megszólalása csökkentette a részvételi kedvet. A közvélemény tematizálása, vagyis beszélgessünk arról, hogy MZP-nek egy félórás beszédben van 2-3 rosszabbul sikerült mondata. Miközben pl. a pénteki szokásos parasztreggeliben a Doktor Miniszter Elnök Úrnak csak rosszul sikerült mondatai szoktak lenni.
Profi munka ez, szép példája a szubliminális eszközökkel dolgozó diszkreditáló kampánynak, amelynek célja MZP elfogadottsági pontszámának, és ezzel az ellenzéki szavazók szavazási hajlandóságának a csökkentése.


