Varga Mihály: a jövő év kihívásaihoz minden forrás biztosítva van

0
42

“A magyar költségvetés és az államháztartás finanszírozása stabil, az ország működőképességének, a járványügyi védekezésnek és a gazdaság újraindításának jövőbeli költségeire akkor is megvan a fedezet, ha jövőre Brüsszelből csak az egyedi szabályok szerint járó agrártámogatási összegek érkeznek – mondta a Világgazdaságnak Varga Mihály.(…)

Az Európai Unió és az Európai Bizottság döntéseivel jelenleg valóban nehezebben lehet számolni. Emiatt a Pénzügyminisztériumnak is többféle variációval kell kalkulálnia. A Next Generation és az MFF forrásairól szóló vita elhúzódhat akár addig is, hogy jövőre még semmilyen forrásra nem lehet számítani az Európai Unió országaiban.”

Vagy 20-30 évvel ezelőtt, amikor rövid időn belül 3 koreai utasszállító zuhant le durva pilótahiba miatt (Korean Air Flight 801, Korean Air Flight 8702Korean Air Flight 1533), Korean Air szerződtette a legprofibb légibiztonsági szakértőt Amerikából, hogy segítsen rajtuk. A pasas megállapításait ma minden jobb business schoolban tanítják.

- Hírdetés -

Azt találta ugyanis, hogy a katasztrófák azért történtek, mert az ilyen nagy repülőket a le- és felszállás kényes és veszélyes fázisában feladatmegosztással kell vezetni a két pilótának, és ez a feladatmegosztás nem működött.

Ideális esetben az egyik pilóta kezeli a kormányokat és a gázkarokat, a másik pedig “aládolgozik” folyamatosan diktálja a szükséges adatokat, magasságot, sebességet, irányt, kapcsolgatja, amit kapcsolgatni kell. A gépet vezető pilóta pedig vakon bízik a társában és csinálja amit mond. Nagyon részletes szabályok vonatkoznak arra, hogy ki mit csinál, így lehet két ember figyelmét úgy elosztani, hogy ne hagyjanak semmit figyelmen kívül.

A koreai azonban rendkívül hierarchikus társadalom, és a fekete dobozok visszahallgatásakor azt találták, hogy ha az idősebb, tekintélyesebb kapitány vezetett, akkor a fiatalabb, “zöldfülűbb” (mindegyik esetben maga is nagyon tapasztalt pilóta) csak nagyon finoman, udvariasan, kérdésként megfogalmazva merte mondani, hogy mit kell csinálni. Mert úgy illik.

Így lett, a “6000 lábon vagyunk, adjál gázt és emelkedj 7000 lábra” utasításból az “uram, 6000 láb ezen a ponton meglehetősen alacsony, talán 7000 lábra kellene emelkednünk” amelyet a kapitány figyelmen kívül hagyott és szépen bemutatott egy CFIT (Controlled Flight In the Terrain) balesetet.

Aerial views of Sasa Valley crash site of Korean Airlines flight 801 on Aug. 6, 1997. U.S. Navy, U.S. Coast Guard, U.S. Air Force, and numerous civilian rescue teams, currently assisting in the search and rescue efforts of KAL flight 801, evacuated survivors from the crash site during the early morning of August 6th.

A balesetvizsgáló tanácsára rászoktatták a pilótákat, hogy a pilótafülkében nincs udvariaskodás, nincs hierarchia, mindenki végzi a saját dolgát, bízik a másikban, és a dolgokat úgy mondja, ahogy vannak. Talán nem kell túlmagyarázni, hogy miért tanítják ezt a történetet vállalatirányításból.

És talán azt se, hogy miért jutott ez eszembe erről a Varga Mihály interjúról…

FORRÁSVarga Mihály: a jövő év kihívásaihoz minden forrás biztosítva van
Previous articleA járvány egy egyébként is megroppant magyar egészségügyet ért el, nem bírja az ellátórendszer
--->The rule of law is not an option. It is a fundamental value of the European Union