Nagyon szeretek különböző, látszólag nem vagy csak lazán összefüggő hírekből tanulságokat levonni, ez is egy ilyen jegyzet lesz.
A három hírünk:
- Niedermüller Péter katasztrofális nyilatkozata
- Jakab Péter frissen megválasztott Jobbik-elnök interjúja az azonnalin
- a hír, hogy az egri városházán előkerültek a 2014-es választás ún. Kubatov-listái
Niedermüller Péter nyilatkozata a legnagyobb jóindulattal is félresikerültnek nevezhető, valójában csak sokkal cifrább jelzők illenének rá. Kezdjük azzal, hogy igen, valóban most vívja élethalálharcát az a politikai színtér, amelyben a vezető szerephez jutás feltétele az volt, hogy az ember középkorú fehér férfi legyen és szépen beleöregedjen a politikába, mint… Niedermüller Péter. Itt az első hiba: ez a nyilatkozat egy okébúmertől hiteltelen.
Aztán keresztényezik is egy jóízűt, amivel, ha már politizál, tudhatná, hogy vigyázni kell Magyarországon, ahol ugyan a lakosság nagy része nem tudná hibátlanul végigmondani a Miatyánkot, de abban a pillanatban, hogy a kereszténységet bántják, kapára-kaszára kél. A Fidesznél tudják ezt, nem hiába két napja egyfolytában mozgósítanak, bár a békemenetről a cöfikét azért leállították.
Persze, lehet olyan nyilatkozatot tenni, amelyik kifigurázza azt a szánalmas kereszténykedést, amelyet a Fidesz – melynek vezetése köztudomásúan érdekből kereszténykedik – előad. De meg kell tervezni, hogy ki, mikor és hogyan adja elő.
A Niedermüller-nyilatkozattal az a kisebbik probléma, amit mondott. A nagy, igazi probléma az, hogy ez annak a mentalitásnak a tünete, hogy kéremszépen egy kelet-európai értelmiségi ért a politikához, fölényes műveltsége okán. Ha netán emigrációba kényszerül, akkor is műfordításokból, nyelv- és zongoraleckék adásából simán megél, ha humánértelmiségi. Ha műszaki értelmiségi, akkor pedig sikeres feltaláló lesz. Mert mi, közép-európai értelmiségiek így csináljuk. This is how we rock.
Ha pedig politikára kerül a sor, akkor magunktól tudjuk, mit kell nyilatkozni, holmi politikai és kommunikációs stratégia egy Niedermüller Pétert (helyettesítsünk be nyugodtan bármilyen baloldali politikust) nem zavar. Mi tudjuk, mi vagyunk a politikusok, akiknek az Úr a hivatal mellé észt is adott.
Ez az oka annak, hogy eddig esélyes Orbán-alternatíva nem tudott megjelenni. Pedig Orbán a politika Africana csokija. A mogyoró benne avas, a csoki nagy részét margarin helyettesíti. Ha bejön a Nestlé vagy a Milka csoki, a nép soha többet nem veszi meg, egészen kb. a húsz év múlva jövő nosztalgiahullámig, amikor valaki majd a mogyorós Milkát átcsomagolja Africana csokinak és sok pénzt keres vele.
De ameddig az a módi, hogy odamegyek és nyilatkozok valamit, ami tök oké, ha haverjaimmal fröccsözök valami hétvégi telken, miközben a tárcsán sül a flekken, de nem oké akkor amikor kb tizenöt célkereszt van rajtam, addig nem lesz Milka csoki. Azt ugyanis fel kell találni. Ki kell találni egy politikai terméket, célközönséggel, marketinggel, HR-rel kompletten.
Ezért érdekes a Jakab Péter interjú. Ott úgy tűnik, hogy készültek a (magyar mércével) provokatív kérdésekre, vannak panelek, amelyeket a pasas elő tud venni. Üdítő, tényleg, hogy végre egy pártpolitikus, aki jól láthatóan 8-10 betárazott panellel megy nyilatkozni. Aztán úgy tűnik, hogy ők most kitaláltak egy terméket, az új jobbközép néppártot.
Kétséges, hogy ebből valaha lesz-e sikertermék. Nagyon-nagyon sok múlik azon, hogy ezt a terméket milyen tartalommal töltik meg. Mi lesz az, ami majd az “érvelőkártyákra” kerül? És kik fogják azokat az érvelőkártyákat használni?
És itt érünk Kubatovhoz. Kubatovot a zsenitől a gazemberig sokféle jelzővel szokás illetni. Pedig amit csinál, semmi különös. Ő a Fidesznél a sales department, méghozzá az, aki door-to-door sales módszert csinál. Megy a házaló, bekopog, és eladja az érvelőkártyára felírt terméket és visszajelent. Faék egyszerűségű brute force method. Viszont egyáltalán nem titkos, Kubatov nem a kör négyszögesítését találta fel. Az országban még sok terméket (pl. vetőmagot, permetszert) árulnak teljesen hasonló módszerekkel.
Az, hogy a Jobbik (vagy a másik új szereplő, a Momentum) mennyire lesz sikeres, csak azon múlik, hogy 1) ki tudnak-e fejleszteni egy terméket, ami jobban érdekli a népet mint Orbán Viktor terméke (amely nagyrészt maga Orbán Viktor) 2) tudnak-e építeni hozzá egy megfelelő brandet (beleértve a megfelelő frontembert) és 3) megtalálják-e hozzá a sales method-ot.
A minden szavazót mozgató direct sale az nagyon hatékony és nagyon erőforrás-igényes. De ha kevés az erőforrás, akkor 1) építeni kell erőforrást, toborzással, alapszervezetek alapításával 2) vannak olyan más értékesítési csatornák, amelyek ki tudják ezt egészíteni.
Ez nagy munka, de nem csodatétel, nem kell a tengert kettéválasztani vagy a vízen járni. Szakemberek kellene hozzá. Orbán Viktor a hatalmát, pontosabban annak stabilitását annak köszönheti, hogy fő ellenfelei között még mindig az “én értelmiségi vagyok és majd nyilatkozok valamit” mentalitás érvényesül, nem pedig a profi tervszerűség. Viszont azok a szakemberek, akik esetleg vállalnának egy kis közéleti másodállást, és meglátnak egy ilyen Niedermüller-nyilatkozatot, azt mondják, nagyon helyesen, hogy köszönöm, ezekkel én nem. És nem azért, mert szeretik vagy nem szeretik a fehér, keresztény férfiakat.


