Mint olyan sokan az országban, én is ingáztam egyet karácsonykor, én Nyíregyházára. Ugyan ezt a balesetet most nem láttam, de szinte minden mást, amivel az M3 el tudja kápráztatni az arra járót, igen.
A magyar autópályáknak karaktere van. Az M6, ahol a madár se jár. Az M7 a Balatonra kétszázzal hasító prémiumok vadászterülete. Az M1 és az M5 a végtelen mennyiségű kamionjával. Az M3 tapasztalataim szerint pedig a suttyók pályája. Régen az M7 volt tele vezetni nem tudó emberekkel, de ahogy a Balaton megszűnt a magyar családok megfizethető utazási célpontja lenni, ezek ott megritkultak, átvették a helyüket az idegből nyomuló prémiumok.
Így, aki veszélyes kalandokra vágyik, menjen az M3-ra. Péntek esténként láthatók például az egykori fekete vonatok mai utódai, a százéves mikrobuszokban 7-8-an, százéves Swiftekben 5-en ülő melósok, akik mennek haza hétvégére Borsodba, Szabolcsba.
Állandó műsorszám a “külső sáv a gyengék, gyávák és homokosok helye” szemlélet, amely miatt 115-ös utazóval is ki kell bérelni a belsőt.
Az “én most előzök, nem érdekel” is népszerű műfaj. Amikor minden ok nélkül elkezd a belső sáv hektikusan pulzálni, az ember már tudja, hogy aggodalomra semmi ok (nem a frászt nem, bármikor felöklelhet egy hülye) csak arról van szó, hogy 3-4 kilométerre megy előttünk egy kamion, amit mindenki a maga kis tempójában előz, kísérletet sem téve arra, hogy valamiféle gyorsulást csináljon annak érdekében, hogy a belső sávot ne tartsa fel. Ehhez még hozzájön, hogy a belső sávba már akkor átsorol, amikor a James Webb űrtávcső első felvételein halványan feltűnik a kamion, hogy addig még 3,5 kilométert a belsőben tegyen meg 101-103 km/ó sebességgel. Az, hogy esetleg elmenjen a kamionig a külsőben, a kamion előtt pár száz méterrel lendületet vegyen, majd megfelelően felgyorsulva át a belsőbe, előz, aztán vissza… na az nem.
Persze ehhez hozzájön az is, hogy a belső sávban sok az elfogási feladatot végrehajtó Gripen, melynek pilótája úgy gondolja, hogy jó ötlet valami szerencsétlennek, aki évente ezt a párszáz kilométert vezeti pályán, villogva belezuhanni a nyakába kilónyolcvannal. Hátha elkapja a kormányt, beszitál, és mivel a távoli agytekervényeiben sincs olyan, hogy a kuplung megrúgásával levegye a hajtási befolyást az első kerékről, majd szépen fokozatosan fékezve a leállósávot is igénybe véve kivezesse a szitálásból a Swiftet, természetesen beugratnak az árokba. Jobb esetben be vannak kötve és túlélik.
Követési távolság? Ugyan. Amikor valaki a fékút harmadának megfelelő távolságot tart, már besorolnak elé, főleg a belső sávban a klasszikus vonatozás megy, hátha összejön egy 4-5 résztvevős ráfutásos karambol.
Aztán ott vannak a tempóművészek. Az egyik fajta az, amelyiknek van egy elméleti tempója (pl. a Samsung Galaxy Úgy Néz Ki Mint A Csúcsmodell De Nem Az GPS-e szerinti 130, óra szerint 141) amit ő tart. Mindenképp. A másik véglet a jojó ember, aki a telefonálás ritmusához igazodva jojózik 110-150 között, közben a sávjában is kígyózva.
Lámpák. Főleg a gyorsabbja a reflektor mellé még ködlámpát is kapcsol. Régen volt már a ralizás hőskora a Quattro vagy a HF Integrale orrára pluszba felszerelt négy Hellával, de ez frankón visszasírja. Vagy visszasírná. A másik véglet a kerékpáros szlengben nindzsaként emlegetett lámpa nélküli versenyző, ahol a világítás felkapcsolását az autó négy sarkából kettőben feltűnő pislákolás követi.
Ezzel meg is érkeztünk a műszaki állapothoz. Most nem arra gondolok, amikor a BMW változó szívócsatorna vezérléséből kitördelik a pillangószelepeket, legyen az ő baja, hogy sokat fogyaszt és lassan megy az autója és feltűnik a csekkes dzsinn minden indításnál. A csúnyagonosz globalizáció miatt egy átlagautóra gumit venni ma már nem olyan nagy dolog. A sajátomon a téli és a nyári is elérte élettartama végét az idén, így viszonylag frissek a tapasztalatok. Megjelentek a másod- és harmadmárkák, a nagy gyártók felvásárolták csődbe vitt konkurenseik brandjeit és az előző modellt árulják a nevük alatt. Jóval olcsóbban. Szóval aki nem tudja vagy akarja kifizetni a Continental, a Good Year vagy a Michelin prémium felárát, szintén vehet jó gumit, jelentősen olcsóbban. De egy Laufenn, Tomket, Linglong is jobb újonnan, mint a nyolcéves Pirelli tükörradiál. De a gyakoribb autók fékbetétje-tárcsája, lengéscsillapítója is van kínaiból olcsón, nem beszélve az olajról és a fékfolyadékról. Oké, hogy nem Motorex vagy Castrol, de abból is jobb az új, mint a százéves. Ez az az évi százas, amit tetszik vagy nem, a Swiftre-Ticóra is rá kellene költeni évente. Aztán vagy nincs, vagy ha van, elmegy másra, mert a kocsi karbantartása is a gyávák fegyvere.
Ehhez képest tele vannak az utak a szétgyalázott lengéscsillapító miatt minden kátyú utván twerkelő (és tapadást vesztő), félrehúzó fékű, füstölő, nem világító kocsikkal. Ko-ho-ho-ho-ho-ruptak a vizsgaállomásokon! Bravúrnyomozással buktatták le a ko-ho-ho-ho-rupt vizsgabiztosokat. Tényleg bazmeg? Az persze nem tűnt fel, hogy komplett megyék vannak tele olyan autókkal, amelyeken ködös novemberi késő délutánokon is kilométerekről látszik, hogy nincsenek a KRESZ szerint közlekedésre alkalmas állapotban. Nem a frászt nem, csak ha mindről levenné a rendőr a rendszámot, holnap megállna az ország.
Így viszont tele van ilyenkor az M3 olyan autókkal, amelyek nem alkalmasak autópályás közlekedésre, és a sofőrjüknek se tanította meg azt senki. Vagy ki tudja, lehet mégis megtanulták, mert Ausztriában varázsütésre megnyugszik a hektikus ritmus, az emberek megtanulják használni a tükröt, helyesen megválasztani a haladási sebességet. Nálunk viszont minden zsúfoltabb hétvégére jut néhány mentőhelikopteres esemény.
A Budapesti Autósok fedélzetikamera-felvételeit abból a szempontból nem szeretem, hogy rögtön összeül a kommentekben a lincsbíróság (ezért is nem linkelem ide azt, ami ezt a posztot ihlette), ugyanakkor rávilágítanak egy szomorú tényre: az autóbalesetek fő oka a hülyeség. Valaki olyan hülye volt, hogy egy szánalmas ronccsal csinált olyat, amire az nem képes, ezért tapadást vesztett, vagy valaki olyan hülye volt, hogy a józan ész diktálta óvatosságot sem alkalmazta. Sajnos sokszor olyanokban kárt téve, akik pont akkor nem is csináltak semmi hülyeséget, csak rosszkor voltak rossz helyen.
Vigyázzunk egymásra.


