Igen, már tegnap sejtettem, hogy a biciGlis futár a rendszer egyik legnagyobb ellensége, valamint hidat nem csak taxival lehet lezárni.
Ne legyenek illuzióink egy újfajta ellenségkép kezd kialakulni. Itt vannak például a futárok, akiknek egy része heti 10-15 órában, mellékállásban futárkodik, a cégnek pedig katásként számláz be.
A futárkodás tipikusan az a terület, ami ha a piaci környezetet figyelembe vesszük, akkor kissé formabontó megoldás rajzolódik ki. A kiszállítás, ami leginkább ételkiszállítást jelent, eléggé napszakfüggő tevékenység. Kora reggel lehet szállítgatni a heti menüket kínáló cégek kajáit, utána kb. délig hereverés, kisebb fuvarokkal tarkítva, majd dél és három között, ebédidőben nyüzsi, estig lazsa, majd újra beindul az üzlet.
Na, építs erre üzleti modellt. A Wolt, a Food Panda és néhányan megtették. Volt rá piaci igény, volt hozzá adókörnyezet, megfelelő jogi feltételek. Az eredmény az, hogy sokan a futárkodást főállásként választották, mások pedig remekül ki tudták egészíteni a fizetésüket úgy, hogy a szabadon választott időszakokban hetente letoltak bringán 10-15 órát. Voltak költségeik is persze, de tulajdonképpen saját, jobbára már meglévő erőforrásból, némi plusz kalóriabevitel árán kicsit jobb életszinvonalat biztosítottak maguknak, miközben perkáltak a költségvetésbe is. Kék meg rózsaszín ruhába bújtatott, szexi fiúk és lányok használták a várost arra, amire való, bicikliztek. Környezetkímélő és költséghatékony módon szállították a tápot városszerte. Erre pedig egy olyan üzleti modell épült, amire a legjobb jelző talán az, hogy életszerű. Nem utolsó sorban pedig nyereséget termelő, sokak számára megélhetést, jövedelemkiegészítést biztosító cégek jelentek meg a piacon.
Azok, aki most sommásan megjegyzik, hogy de hát ezek 25-50 ezer forintokat csengettek be a KATA után (ja, meg elbasztak egy valag pénzt alkatrészre), miközben akár százezreket is kereshettek, azok egyrészt pattanjanak fel egy bringára, nyomjanak le egy négy órás műszakot 11 és 15 óra között, másrészről gondolkodjanak el azon, hogy mi változik, mi lesz jobb a KATA beszántása után. Mitől jobb, ha néhány cég és párezer futár most a társadalmi igazságosság keretein belül szarba kerül?
Ennek a leginkább érzékelhető hatása nem lesz más, mint a fingszag, amit már annyira megszoktunk, hogy élni se tudunk nélküle.
RAGGMEG!


