A modern sport cirkusz, és a technika fejlődésével egyre jövedelmezőbb cirkusszá válik. Egyre többféleképpen lehet sportot nézni. Megvan még a kocsmában nézzük, hogyan _vitézkedik_ csapatunk a messzi idegenben módi is, de ezer másik is lett mellé.
Ezért a modern sportközvetítések egyik varázsszava a formátum lett. A legtöbb sportág szabályait bajszos-cilinderes uraságok találták ki vagy száz-százötven éve, és a legtöbb sportág abban a formájában, ahogy száz éve kitalálták, a mai néző számára élvezhetetlen. Ennek pont a foci a legtipikusabb példája. Először betiltották a hazaadást, utána már bedobásból se lehetett hazaadni, a kirúgás szabályait is felgyorsították, pont azért, hogy a meccs ritmusát megtörő vakarózást kiiktassák.
Más sportokat egy az egyben átgyúrtak. Aki most is szokott snookert nézni, meg nézte a kilencvenes évek elején, amikor az még angolul ment az Eurosporton, pontosan tudja, hogy két különböző sportágról van szó. A harminc évvel ezelőtti vontatott taktikai csatáknak szinte semmi köze a mostani, 98% pontossággal golyót belökő játékhoz.
Ebben a környezetben jönnek a formátumokat feltaláló producerek, reformerek, impresszáriók. Hol a szabályokhoz nyúlnak hozzá, hol a pályát változtatják meg, hol magát a sporteszközt. A lényeg az, hogy kijöjjön belőle egy olyan sportág, amelynek a közvetítése leginkább igazodik a nézők igényeihez. Ebben egészen meglepő dolgok tudnak történni, például Magyarországon egész komoly követőtábora van annak (én is ebbe a táborba tartozom) hogy színes cicanadrágba bújt szúnyogcsődörök órákon át kerékpároznak.
Az ok a formátum egy másik nagyon fontos komponense: az információ. Az Eurosport magyar adásának kerékpár-kommentátorai iszonyat sok munkát fordítanak arra, hogy a verseny minden méterén mondjanak valami érdekeset. Nem közhelyet, nem hátigen-szöveget. A verseny helyszínének kulturális és történeti érdekességeitől, a nagy kerékpárosnemzetek sportsajtójának friss pletykáin át a technikai újításokig mindenről szó van. (Ehhez képes volt kínszenvedés belenézni az M4 Tour de Hongrie közvetítésébe, ahol Jenő meg valami csatornafőmókus ömlengett, hogy milyen jó a verseny és hogy lesz atlétika vb…)
A foci Bajnokok Ligája egyrészt persze magától is az egyik legértékesebb termék, hiszen sokszor bőven százéves klubok évtizedekre visszamenő rivalizálását lehet nézni, plusz nagyon sok pénzből nagyon jó technikával adják. Viszont azt a terméket is fejlesztik. A szabályok is változnak (lett pl. végre videóbíró). Ömlik az információ, centire lehet tudni ki mennyit futott-ugrott-passzolt, felnőtt egy kommentátornemzedék, amely erre az információhalmazra építve közvetít és elemez. Hozzányulnak a lebonyolításhoz is, lassan de biztosan halad az egész egy össz-EU elitliga irányába, csak épp tabu ezt kimondani.
Ez a haladás azt eredményezi, hogy a termék egyre inkább való arra, hogy korszerű, sok digitális tartalom közvetítésére való felületekre is eladják a sok meccset. A dolog nyilván nem független attól, hogy a nagy médiaszereplők elkezdtek maguknak is olyan felületeket kiépíteni, amelyeknek a használatát a Netflix, Prime és társaik révén a nézők már megszokták.
Az RTL közismerten már egy ideje Magyarországon is kínál ilyesmit, piaci úttörője lett a “magyar netflix” megcsinálásának. Teljesen nyilvánvalóan azért is, mert a sokadik esztrádműsorral megverni a TV2-t vagy éppen kikapni tőle nem igazán pálya. Főleg akkor nem, ha a luxemburgi (és német) anyacégtől lehet behozni ide knowhowt a korszerűbb médiafogyasztási formátumokhoz. Miközben persze továbbra is megy a bulvárcelebek zsákbanfutóversenye este fél nyolctól a hagyományos csatornán.
Szóval megint az a szomorú helyzet, hogy a közmédia nyivákolása…nyivákolás. Régen volt erre egy szólásmondás a fürdőhelyeken személyi közérzetjavító szolgáltatást nyújtók ilyetén rinyálásáról. Na pont azt csinálják.
Az a helyzet, hogy a Bajnokok Ligája 2024-től egy még inkább a korszerű digitális tartalomfogyasztásra optimalizált formátum lesz. Az RTL Magyarországon jelenleg egyeduralkodó az ilyen felületek szolgáltatásában. Teljesen logikus, hogy megveszi a jogokat. Megvesz népszerűbb kommentátorokat, de bőven fog castingolni is újakat.
Akik meg még lélekben mindig a Telesport lila és zöld zakóit hordják, meg rinyálnak. Ahogy rinyáltak akkor is, amikor a savanyútejes-barnaparizeres csemegeboltot felzabálta a lidlialdi, amikor a lehúzós taxist felzabálta az Uber és a Lyft…upszi ott sikeres volt a protekcionista lobbi. Szóval rinyálnak, ahogy azok szoktak, akik mellett elment a világ. Pedig de jó hogy elment.
(PS: nem szokták nekem elhinni pedig tény: a BL hivatalos himnuszában szerepel az “eine große sportliche Veranstaltung” szófordulat, a német költészet ultimate gyöngyszemeként)


