Az arcbőr bonyolult rendszer, amelynek simasága függ az arcbőrbe csomagolt ember életmódjától, táplálkozásától, génkészletétől, higiéniai szokásaitól, nőknél attól, hogy épp hol tart a ciklusában és még sok mástól. Megfelelő orvosi és kémiai ismeretekkel meghatározható, hogy mikor mit érdemes rákenni az arcbőrre. Amikor ennek valaki utánajár, mint például tette ezt a Tindigo néven alkotó arcbőrblogger, akkor rájön, hogy az arckrémek nagy részében semmi olyan nincs, amelyet orvosilag indokolt lenne rendszeresen az arcra kenni. Sőt, inkább árt.
Miért kenik a nők mégis az arcukat? Ugyanazért, amiért a kínaiak az orrszarvú tülkéből készült kenőcsöt a péniszükre, csak ott látványosabb a dolog, ezért át is térek erre a példára. Az erekció viszonylag egyszerűen érthető keringési és hormonális folyamatok eredménye. Ha nincs, akkor azt már ezeket a folyamatokat serkentve simán meg tudják oldani, lásd Viagra.
Miért ken tehát “a hagyományos kínai orvoslás” orrszarvú-kenőcsöt a lankadt péniszre? Mert nincsenek megfelelő anatómiai és biokémiai ismeretei.
A felvilágosodás annak a felismerése és hitvallása, hogy mindennek van tudományos módszerekkel leírható oka. A felvilágosodás az ember hite saját magában, hogy mindent megismerhet, nincsenek előtte misztériumok és titkok.
Akihez nem ért el a felvilágosodás, az a világnak legalább egy részéhez úgy viszonyul, hogy az meghaladja az emberiség értelmét. Viszont a működését meg látja, és mivel a szabályait nem érti, szeszélyes értelmet tulajdonít neki.
Itt laknak az istenek.
Az általunk nem értett jelenségnek szeszélyes, gyarló emberi tulajdonságokat tulajdonítani egyet jelent azzal, hogy ezeket egyben meg is személyesítjük. Ha viszont így teszünk, akkor egy szellemmel állunk szemben, akit vagy uralni akarunk, vagy pedig áldozatokkal jobb belátásra bírni. Mivel a szellem motívumait nem értjük, keresünk hasonló szellemet, aki tud erre a szellemre hatni.
A felálló pénisz szellemét egy másik nagy és felálló dolog, szegény orrszarvú tülke segítségével próbáljuk megidézni. A ráncosodó arcbőr szelleme ellen a fiatal arcbőrnek bemutatott áldozat (drága ásványokkal teli arckrém) formájában akarunk fellépni.
De ez nemcsak az emberi testtel van ám így. Ha bemegyünk bármelyik benzinkútra, fogunk ott látni ilyen kis kétdecis flakonokat, bennük csoda-adalékokkal. Ezek eltömítik, ami nincs kellően tömítve, lemossák, ami koszos, feljavítják a benzint, plusz tíz lóerő. Kehes vén járgányok tulajdonosai öntögetik ezeket a három-négyezer forintos gázolaj-áldozatokat a kocsijukba és közben fogalmuk sincs, hogy ugyanazt csinálják, mint amikor a pap körbejárja a felavatandó mozdonyt vagy csatahajót és lespricceli szenteltvízzel. Csak a pap, egy univerzális nagy szellemnek dolgozik, az adalék meg egy külön kicsit autószellemnek bemutatott áldozat. Ősi pogány rítus.
A felvilágosodás válasza a motor szétszedése, a hengerek hónolása, négy új dugattyú, szelephézag-állítás és voilá, már jó is az autó. Csak ezt egy Lada motorjával tetszőleges szaki megcsinálja, a BMW motorját meg azt se tudja hol kell szétcsavarozni. Marad az áldozat bemutatása.
Hát ez az a felvilágosodás, amelyet Kásler professzor úr annyira veszélyes dolognak tart.
A felvilágosodás ugyanis, amint azt Kásler professzor úr tökéletesen jól látja, elvezet az izmusokhoz. Felmerül ugyanis egy kérdés:
Ha elfogadjuk, hogy a péniszben nem lakik pénisz-szellem, akinek a haragja miatt nem áll fel a pénisz, akkor miért fogadjuk el azt, hogy az uralkodó az uralkodó-szellem miatt uralkodik? Isten kegyelméből? Mi ez? Ha tudjunk, hogy nincs pénisz-szellem, dugattyúgyűrű-szellem, szemránc-szellem, akkor miért van egy szellem, aki a királyból királyt csinál? A Zsiguli motorját szét lehet szedni, az uralkodót meg nem? Hogy van ez?
Bizony, a felvilágosodás és a tekintélyelv az két, egymást kizáró dolog. Kásler miniszter úr meg visszavágyik abba a korba, ahol senki sem vette észre, hogy egy vénségére meghibbant professzort lát, vagy ha észrevette, akkor megnyugodott az Úr akaratában, hogy jól van ez így.
Kásler professzornak igaza van, amikor a nép ezt megunja, az nem szokott egy nagyon békés dolog lenni. Hogy mikor unja meg? Amikor a sámán kétszer egymás után nem tud esőt csinálni. Miniszter úr, szurkoljon a német autóiparnak.


