- Támogathatsz minket -
No menu items!

Gondolatok járvány idején becsület és kötelesség

Özv. Horthy Istvánné, született Edelsheim-Gyulai Ilona grófnő életírásából kölcsönzött címmel kezdtem a mostani helyzetről cikket írni, amikor felhívott szerző (és iroda-) társam, Csire doktor, hogy ő is írna, Gondolatok járvány idején címmel. Átküldte. Kb. ezt írtam volna én is. Összefűzöm őket.

Legyünk őszinték, az átlagembert kb 3 nappal ezelőttig úgy érintette meg a coronavírus mint valami afrikai polgárháború, bolíviai földrengés, meg a döglött delfinek egy ausztrál fövenyes tengerparton: borzasztó, meg sajnáljuk, de nem a világ lett rosszabb csak a hírszolgáltatás jobb, és úgyis mindjárt kezdődik az Éjjel-nappal Budapest vagy a BL-meccs, szóval anyjok, hol a távkapcsoló?

Ehhez képest amióta a kormány bejelentette a járványügyi vészhelyzetet, meg hogy az iskolákban tanítási, a bíróságon törvénykezési szünet van, hirtelen mindenki úgy érzi, itt az apokalipszis, ufótámadás, oroszok a spejzban.

A baj, hogy mindenki ennek megfelelően is kezd viselkedni, mármint nem a józan elővigyázatossággal, hanem hirtelen kifogást keres. Csak saját praxisomban az elmúlt napokban felmerült, hogy a munkáltató nem fizetne bért, mert az üzemi menza lehet bezár, a szakácsnő nem fizetne lakásbérleti díjat, mert nem kapna fizut, a bérbeadó nem fizetne a banknak mert nincs bevétele, az alvállalkozó nem menne be a megrendelőhöz mert lehet hogy valaki ott esetleg talán megfertőzi, és legyen ingyen a parkolás, mert aki otthon van karanténban nem tud a cégénél ingyen parkolni a másik kerületben, és biztos lesz még hasonló. S bár ezek egyéni szempopntból logikus ötletek, össz-társadalmilag borzasztó károsak, mert domino-effektust eredményeznek, és nehéz megállítani.

Ha magunkat, netán diplománk, nyelvtudásunk, fejlett másodlagos nemi jellegeink vagy bármi már okán többnek gondoljuk, mint a sima plebs, tán illene úgy is viselkedni. Ha még polgáriságot is emlegetünk, vagy egyenesen európai polgáriságot, akkor főleg. Fegyelem, Becsület, Emberség, Kötelességtudat. Ezek az erények fognak minket átsegíteni az eljövendő két-három hónapon. Pánikból elkezdeni megszegni az adott szavunkat, nehézségekre tekintettel már előre felmondani szerződéseket felelőtlen és hazafiatlan dolog.

Mivel az átlagember egyénileg, meg a kis cégek, de még a nagyobbak vezetői is a felelős gondolkodás keretében csak magukra gondolnak (és szívesen rátolják a veszteséget partnereikere, mondván a bérbeadó kibírja bérleti díj nélkül, és azért nem fizetem 2 hónapig a munkavállalót hogy el ne kelljen bocsátani, bár ez a wtf kategória), a a kérdés, mit tehet a kormány, és mit az átlagember-átlagcég.

Utóbbiaknak az a rövid tanácsom, hogy (ACHTUNG! SLOGANS!) the show must go on, keep calm and carry on, business SHOULD BE as usual, no panic. Még akkor is ha nem pont igaz, de ne váltson direkte safe mode-ra. Ha ui megteszik, az olyan lavinát indít el aminek beláthatatlan a vége gazdaságilag. Jogi szempontból meg belátható: rengeteg per lesz, és bár a magyar bírósági rendszer úgy az anyagi jogszabályok mint az eljárásjogi törvények bénasága, és az egész bírói-bírósági szervezet nagyfokú alkalmatlansága miatt a tömeges pereket pláne nem tudja kezelni (az egyszerű bontó- és lakáskiürítéseket sem), pláne hogy a „vis maior”, amit most olyan sokan emlegetnek, különböző helyzetekben igen különböző értelmezésű, nem tudnám megmondani 2-4-6 év múlva milyen ítéletek születnek majd munkajogi, vállalkozói, lakásbérleti vitákban, de egy dolog bizonyos: a jogba, jogszabályokba, jogkövetésbe vetett hitet még jobban aláássák. A pénzt majd, ha van veszteség, megkeressük, a jogrendszer becsődölése több évtizedes kockázatokat rejt.

De akkor kezdjen a kormány mit? Lehetne pl vaporálni a kockázatot. Mivel a gazdaság szereplői zéró végösszegű játszmát tolnak ilyen helyzetben (az én veszteségem a te nyereséged és fordítva), nem pedig kooperálnak, pont az ilyen koordináló-kooperáló eljárás megszervezése az állam feladata.

El lehetne azon gondolkodni, hogy pl moratórium legyen a munkaviszonyok felmondására, azzal, hogy a munkáltató a nemfoglalkoztatás esetére is fizet 80% bért, cserébe a munkavállaló utáni járulékok 50%-át fizeti csak meg, és az SZJA-ból levonható a kieső bér egy része. Ehhez persze az államnak a kieső bevételeket valahogy ki kell bírnia, sőt, lehet valahol támogatást is kell adnia. Ehhez kitűnő megoldás volna, ha nem kapna 5 milliárdot az Operaház felújításra, a felcsúti kisvasút se kapna szubvenciót és az egyházak hitelétére sem mennének milliárdok, nem most cserélnék le a minisztériumi skodákat és bútorokat és az államtitkárok számát is lehetne csökkenteni, mert lassan több van mint parlamenti képviselő. A sporttámogatásokat is bátran be lehet fagyasztani, az egyéb infrastrukturális beruházásokat is, a kormánypropagandát (gyünnek a migrácsok) is be lehet fejezni, tkp amire most költeni kell az az egészségügy, a rendvédelem, meg az oktatás. Minden más várhat.

Szerintem már kész kéne lenni rég egy rendeletnek az alábbi főbb vonalak mentén:

  • minden állami szerv a pénzügyminisztériumnak 24 órán belül jelenti, hogy mennyi repi-, jutalom-, kommunikációs kerete van.
  • minden állami szerv 24 órán belül tervezetet terjeszt elő arról, hogy milyen feladatokkal tud leállni és ezzel milyen keret szabadítható fel.
  • minden állami beszerzést, amelyben még nem született döntés, további intézkedésig el kell halasztani
  • a közrend, köztisztaság, közegészségügy kivételével minden állami szerv a nem bérjellegű eszközeiből a 2020 júniusig egységesen 10%-ot vág
  • minden nemzetközi sportrendezvény támogatását a magyar állam lemondja.
  • a csapatsportokra jutó TAO támogatásból a sportegyesületek további intézkedésig csak 30%-ot kapnak meg
  • minden rendkívüli keretből kifizetést további intézkedésig fel kell függeszteni.
  • a kormánytagok (helyettes államtitkárig, beleértve miniszterelnöki, miniszteri és kormánybiztosok), országgyűlési képviselők, fegyveres testületek tábornokai, országos hatáskörű szervek, megyei és fővárosi kormányhivatalok vezetői és vezetőhelyettesei illetményének kifizetését további intézkedésig fel kell függeszteni.

Az így nyert forrásokból elkülönított pénzalapot kell létrehozni. A pénzalap megfelelő fedezete esetén:

  • azon munkáltatóknál, amelyek forgalma az X forintot az elmúlt három év átlagában, vagy munkavállalóinak létszáma az elmúlt Y év átlagában nem haladta meg, köztartozásuk nincsen, vagy az elmúlt három év átlagában a Z forintot egyszer sem haladta meg, kérelemre lehetőséget kell adni, hogy a munkavállalóknak legfeljebb a 2020 júniusi bérig csak a munkabérük 80%-át fizessék meg, illetve az ilyen munkavállaló után egyébként fizetendő járulékaiknak csak az 50%-át kelljene megfizetni.
  • a csökkentett fizetést kapó munkavállaló házastársa vagy vele egy háztartásban lakó személy a csökkentett munkabér fizetési időszak és az azt következő három hónap tekintetében fizetési könnyítésben részesül. Ezen időszakban hitel- vagy kölcsöntartozását a kölcsön nyújtója fizetési késedelemre hivatkozással nem mondhatja fel, illetve a csökkentett munkabér fizetési időszak alatt az ügyleti kamatnak csak 60%-át számíthatja fel.
  • Azok a KATA alanyok, akiknek a bevétele az elmúlt 12 hónap átlagában nem érte el a 300.000.- Ft./hó összeget a KATA egészének, akiknek az elmúlt 12 hónap átlagában bevételük nem érte el a 600.000.- Ft./hó összeget a KATA 50%-nak megfizetése alól mentesülnek a június 10. napján befizetendő KATA-ig bezárólag

Ebben az időszakban:

  • Munkavállalóval szemben rendes felmondásnak nincs helye.
  • Vállalkozási és megbízási jellegű szerződéseket csak rendkívüli felmondással lehet felmondani. Fizetési nehézség rendkívüli felmondási okként nem szerepelhet.
  • Munkaviszony megszüntetése, bér nemfizetése és szerződés felmondása esetén 2020 december 31. napjáig előterjesztendően akkor is per megindításának van helye, ha ezt egyébként jogszabály kizárja.
  • Amennyiben a munkaviszony megszüntetése, bér nemfizetése és szerződés felmondása jelen rendelet szabályainak megszegésével történik, az egyébként jogszerűen járó bér, díj, kártérítés kétszeresében kell marasztalni a jogsértő felet.

Persze tudjuk, hogy a NER 2010 óta kormányzó pártjának erre nincs forgatókönyve, miért is lenne, de akkor innen szólunk, olyanok vagyunk mint az öreg rabbi: vannak még jó ötleteink.

Kapcsolódhat

Tarlós: Karácsony Gergő feminin alkat, nem való neki a városvezetés

Tarlós bácsin kezdenek mutatkozni a szenilitás jelei... vagy csak eleve egy türhő paraszt.

Bohózatnak tartják Karácsony magyarázkodását az 500 millióról az ellenzéki politikusok

Úgy kellett ez a szerencsétlen ellenzéknek, mint üveges tótnak a hanyattesés.

A gyógyszeripari szabályozó hatóságok nemzetközi koalíciója szerint a koronavírus-vakcinák biztonságosak és hatásosak

Ezt nem lehet elégszer elmondani. Például vannak olyanok, nem is kevesen, akik a minap fiatalon elhunyt fitnesz-influenszer halálát is az Covid-oltásra akarják fogni (és...

A kormány üzent az EU-nak, hogy kérjük a korábban leszólt uniós hitelt

Szerencsére a magyarok tudják mit akarnak: pénzt. Mivel a vissza nem térítendő Covid-segély folyósítása még a láthatáron sincs (2023 közepén!), megyünk kuncsorogni azért a...
- Hírdetés -