A másik, kevésbé fontos, de talán érdekesebb ok, hogy tökmindegy ki az igazságügyminiszter. Varga Judit miniszterasszonyt aladárkodni tették oda a minisztériumba, és ehhez mindenki lelkesen asszisztált minisztersége négy éve alatt. Emlékezzünk vissza, hogy elődei olyan veretes jogászok voltak, mint Trócsányi László és Navracsics Tibor. Ezeknek az uraknak a gerincoszlopára végtelen mennyiségű megjegyzést lehet tenni, de különösen Trócsányi egy élvonalbeli jogász, aki részt vett az egyik legjobb magyar ügyvédi iroda alapításában, elismert jogtudós, volt alkotmánybíró. Oszt’ milyen volt a vezetése alatt az IM? Egy rakás szerencsétlenség. Előtte is az volt, meg utána is az volt.
Az Igazságügyi Minisztérium áll egyrészt néhány hivatali jellegű szervből, amely teszi a dolgát. Ellátja a magyar állam peres képviseletét, amikor az épp nincs kiadva valami hatalomközeli ügyvédi irodának, különböző nemzetközi egyezményekkel kapcsolatos hivatali teendők kapcsán intézkedik. Ennek a résznek kb. mindegy ki a miniszter, ez jó esetben szakmunka, szakemberekkel.
Vannak más feladatok, amelyek viszont nagyobb formátumú vezetőt és politikai önállóságot igényelnének. A NER igazságügyminiszterei mindkettőt nélkülözték, a feladatuk kimerült annyiban, hogy lojálisan elkarcolgassanak csendben és feltűnés nélkül. Ezen felül Varga Judit megkapta a kopóréteg szerepét az EU-s tárgyalásokon, ahol a magyar tárgyaló egyetlen feladata fapofával hülyének tettetni magát, ezt meg is oldotta. De elkopott, ilyenkor csavarok le, olaj leenged, régi szimering ki, alapos szemrevételezés, új szimering be, összecsavaroz, olajjal feltölt és mehet a következő ciklus. A régi szimeringet eldobjuk.
A nagyobb feladatok közé tartozott volna pl. a magyar igazságszolgáltatás és közigazgatás egységes informatikai hátterének megteremtése. Írtam már erről, hogy a különböző rendszerek vannak, amelyek nem kommunikálnak egymással, a bíróság nem tud elszakadni a kinyomtatott irathegyektől. Évente több milliárd forintot lehetne megspórolni, ha ez rendesen működne. De senki se akarja hogy működjön, mert a különböző megoldások fejlesztése rengeteg lopási lehetőséget ad. Egy kellően határozott igazságügyminiszter ezt kézbe tudná venni és egy négyéves miniszteri ciklus kb. elég is arra, hogy ezt sínre tegyék, a második ciklusra a kivitelezés maradna. A NER ugye épp a negyedik miniszteri ciklust nyomja…
Hasonlóan fontos feladat lenne, a szétvert jogalkotási rendszer újraépítése. Terminológiai fegyelem visszahozatala, egységes hatásvizsgálati protokollok bevezetése, persze ez nem abban az országban, ahol ha Rogán Tóninak ráborul reggel a kávé a törvényjavaslatra, akkor kimarad a törvényszövegből az a rész, amit eláztatott a kávé, mert nemhogy hatásvizsgálat nem volt, de még másik példány sincs. Vagy ahol az azóta forgalomból kivont Szájer József azzal dicsekszik, hogy egy tableten dobta össze a gránitszilárd alaptörvényt.
Óriási feladat lenne a pártfogó felügyelői szolgálat megerősítése és kibővítése, a bűnmegelőzés és a BV-ből kikerülő elítéltek reintegrációja terén egyaránt.
Óriási feladat lenne, hogy a büntetőjogi szankciórendszert, miután arról kiderült, hogy nem jó, megreformálnák. A Btk. trigger happy mindenért sok év börtön szemlélete azt eredményezte, hogy vagy ejnye-bejnye jár, vagy ha szabveszt, akkor rögtön három-négy év börtön fokozatban. Az eredmény? Zsúfolt börtönök mellett romló közbiztonság. Ezt egyrészt jogalkotási szinten újra kéne gondolni, másrészt pedig le kellene ütközni bizonyos dolgokat a BVOP-vel és Pintér Sándorral. Ja meg Polt Péterrel. Most tessék elképzelni ahogy Tuzson Bence leütközi a dolgokat Sanyi bácsival.
Újra kéne csinálni a civil szervezetek jogi környezetét, integrálva az új elektronikus környezetbe. Ha egy ügyvéd közelébe egyesület, alapítvány, közhasznú izé jön, akkor az ügyvéd hátán csorogni kezd a verejték, mert nincs két egyforma törvényszéki értelmezés az országban, kőkorszaki nyomtatványokat kell töltögetni, a Civiltv. úgy néz ki mint egy előszobában felejtett papucs amit összerágott a kölyökkutya.
De sorolhatnám tovább: a polgári perrendtartás, ahol az új eljárási kódex megszüntetett egy-két fontos problémát, de csinált legalább ennyi újat. A kódex alkotói a gazdasági perekből indultak ki, és arra jó is az új Pp. de nem vették figyelembe, hogy az összes többi perben alacsony jogtudatosságú emberek veszekednek egymással.
Legalább ekkora probléma a Kúriai precedensjog törvénybe iktatása, amelyet szintén – elsősorban angolszász tapasztalatok alapján – finomítani kéne.
És még sorolhatnám. Bármilyen minisztériummal ez a helyzet, csak véletlenül az IM az, amelyik az én munkámat, szakterületemet érintően lenne köteles normális szakpolitikát vinni. Eddig se tette, ezután se fogja. Akkor pedig tök mindegy, hogy Varga Judit idegesítő bájolgását nézi az ember, vagy Tuzson Bence szépen bezárkózik a minisztériumába és most vége lesz a dr. Szöszy üzemmódnak egy darabig. Mindketten azért vannak, hogy lehetőleg ne csináljanak semmit és az utasításokat csendben és lelkesen végrehajtsák.
Felelős kormány, my ass.


