Pedig ez a levél a nap híre. Olyan értelemben nem hír, hogy nem újdonság, hogy a Fidesz gyakorlatilag egy nap alatt hoz bármilyen törvényt. Ez megy tíz éve, mára a jogrendszert teljesen szétverve. Lex Izé és lex Bizé, Semjén vagy Rogán beadja, másnap meg is szavazzák. Ebben semmi új nincs.
Az újdonság az, hogy az ügyész ezt beleírja a vádba.
Vagyis közokiratba simán beleírják, hogy Magyarországon ma lehet olyat csinálni, hogy egy bűnöző úgy követ el bűncselekményt, hogy annak érdekében törvényt módosíttat. Ezt ajánlom a Verfassungsblog szerzőgárdája figyelmébe, mert ez érdekesebb, mint a felhatalmazási törvény 50 árnyalata.
Alkotmányjogilag ugyanis hosszan lehet értekezni arról, hogy a jogalkotási eljárás hogyan van úgy átalakítva, hogy a részletes vita bizottsági szintre kerül, de egy nagyon egyszerű látszatgaranciát átlépve az is kihagyható, és az milyen veszélyekkel jár. Utána pedig elemzések és esettanulmányok jönnek, amelyek azonban bármikor lerázhatók azzal, hogy rendszerkritikus, gyanúsan külföldről finanszírozott alkotmányjogászok véleménye. Meg persze a kutyát se érdekli kormányzati körökben.
Viszont minőségileg más, amikor az ügyészség leírja, hogy azok a hatások, amelyektől tartani lehet, és amelyeket közvetve lehet megfigyelni, megtörténnek. Ez hivatalos, nem találgatás, nem ellenzéki bomlasztók mondják, Polt Péter pecsétjével és aláírásával mondatik ki, hogy egy bűncselekmény elkövetésének az a módja, hogy valaki jogszabályokat gyártat magának.
Az persze elmarad, hogy a jogszabálymódosítás beterjesztőjét, a rendelet aláíróját felelősségre vonják, és ott üldögéljen a vádlottak padján Simonka György mellett. Mert mivel is védekezhetne? Parancsra tettem. Ez volt a mondás, a vonal, az elvárás. Ma nekem, holnap neked.
Ilyen alapon büntetőeljárás tárgyát kellene, hogy képezze az elmúlt tíz év jogalkotásának túlnyomó része. Csak alapügy nincs. Simonka pitiáner, épp hogy milliárdos ügyében van, a tízmilliárdosokban, a műemléki és környezetvédelmi belenyúlásokban nincs, így aztán az sincs leírva, hogy például ki és miért érte el,hogy például tíz évre titkosítsák a Budapest-Belgrád vasút adatait.
Én azon csodálkozom, hogy ezt itt beleírták a vádiratba. Simonkát enélkül is el lehet ítélni vagy fel lehet menteni. Általában elég jól értem, hogy mit miért csinálnak, egyszerűen figyelni kell, hol a pénz és a többi adja magát. A nem anyagi motivációkat (súlyos kisebbrendűségi komplexus, a bizonytalanság miatti mértéktelen kapzsiság, xenofóbia, nőgyűlölet) is elég pontosan látni lehet a NER-ben.
Erre itt most hirtelen nem tudok magyarázatot. Mi szükség volt leírni azt, hogy a magyar jogalkotást egy négymillió eurós csalás vádlottja simán befolyásolni tudta? Nem egy négymilliárdosé, egy négymilliósé. És nincs melléültetve a jogszabályváltozást előkészítő hivatali apparátusból senki. Mert ha oda lenne, akkor érteném, statuálás, lám megbüntetjük.
De ez így azt adja ki, hogy ilyet lehet csinálni, a magyar jogalkotásban nincs olyan mechanizmus, ami ezt kiszűrné. Persze, tudjuk jól, hogy nincsen, azok a meredeken lejtő demokrácia-diagramok nem véletlenül vannak. Csak épp ezt eddig magyar állami szereplő nem írta le. Nem tudom, hogy most miért igen. Sőt azt is leírta, hogy ezt egy EU-s pénzek lopására szakosodott, kormánypárti képviselő részvételével működő bűnszervezet tette. Mindezt akkor, amikor épp arról van szó, hogy az EU támogatásainak kifizetését jogállami feltételek teljesítéséhez kellene kötni, melynek része többek között az átlátható jogalkotás.
Eltévesztették? Leszarják? Szabotázs? Tanácstalan vagyok. Kommentben lehet találgatni.


