- Támogathatsz minket -
No menu items!

BuBa: nehéz kérdésre rossz válasz

Mint azt a tegnapi élő videóból láthattátok, két barátommal tegnap letekertünk a Balatonra, az agyonhájpolt Budapest-Balaton (BuBa) kerékpárúton. Útibeszámoló.

Sajnos ez pont olyan, mint ahogy az ember számít rá. Nem rossz, de a jó nagyon nem ilyen. Ennek egy egy, kettő vagy három nap alatt nyugodtan és önfeledten végigbringázható, jó élménynek kéne lennie. Az élmény jó, de sok negatívum tarkítja.

A kisebbik baj

Eleve a BuBa Kamaraerdőnél kezdődik. Ezt onnan tudom, hogy Géza barátom ismerős arrafelé, és már többször csináltunk ilyen kigurulunk a viaduktig meg vissza szombat délelőtti gurulást. De hogy az átlagember hogy a fenébe jut ki a budaörsi reptérig…ahogy akar. Tapasztalt bringás vagyok, nem okoz gondot autók között, adott esetben kifejezetten gyorsan tekerve (sajnos-sajnos a tegnapi bojlertestűző jóember ezt már nem olvassa, de ha úgy van, egy bő órát azért elvagyok harminc környékén, mielőtt szól a lábam) haladni, szóval én épp kitekerek oda, csak hát ugye ez itt maga a Beruházás, a Kerékpáros Turizmus, oszt mégis: találd meg paraszt, ahogy tudod, így jártál, menjél vonattal.

Az útnak vannak nagyon jó részei. Etyek környékén vagy szép új kerékpárút, vagy gyönyörűen a szőlőtőkék között vezetett, simára aszfaltozott dűlőút a nyomvonal. Székesfehérvár után, Szabadbattyán, Kőszárhegy és Polgárdi környékén ugyanez. Ezeken a környékeken az ember majdnem elhiszi, hogy itt valaki tényleg turistákat akar vonzani a lágyan hullámzó pannon kultúrtájra.

Csak aztán jár az ember pl. Pákozdon, ahol a fák gyökerei felnyomták a kerékpárút aszfaltját, nem most hanem évekkel ezelőtt. Így jártál paraszt, minek bringázol erre. Felborultál, defektet kaptál? Így jártál. Mit túrázgatsz? Fogadjunk kefírt is iszol.

De, érdekes módon, ez a kisebbik baj.

A nagyobbik baj

A nagyobbik baj a nemtörődömség. Több olyan szakasz van, nem sorolom végig, ahol az látszik, hogy lehet hogy lett volna 4-500 méter, ahol igazítani kellett volna valamit a főutcáján vagy épp meg kellett volna beszélni a tehenészet tulajdonosával, hogy arra mehessen a kerékpárút. De nem tették. Ilyenkor jönnek az 5-600 méterestől a másfél-két kilométeresig a kitérők, pont mint a Balaton északi partján. Ami egy 15 km-es guruláson, ahova jön Ödönke is a gyerekbiciklivel is, teljesen belefér. Elvégre azért jöttünk, hogy a napon meg jó levegőn legyünk.

Ha viszont egy 50 km-nél hosszabb túra a cél, és azt mondjuk, hogy az útvonal erre épült, nem fér bele. Mert akkor az átlagembernél, aki nem nyújt heti négyszer ötven percet, ebből kettőt edző felügyelet alatt, jönni fog a görcs. Kötött izomzat, leteszi a lábát, megáll, elindul, az ilyen ciklusok száma nagyban befolyásolja, hogy mennyit bír menni. De még ha ki lenne táblázva. De számtalan olyan hely van, ahol majd a kanyar után lesz újra tábla.

Az egész BuBa projektnek látványosan nincs gazdája. Révész Máriusz főkormánybizodalmazott úr lehet hogy sok megnyitón volt, de nem tudom elképzelni, hogy lett volna olyan, hogy lemegy a helyszínre, miután néhány “próbavásárló” civilben bejárta az útvonalat, és utána bizottsággal ugyanez, szia polgármester jóuram, akkor járjuk be és nézzük azt a Petőfi-Ady kereszteződést, oda kell még egy tábla, ide felfestünk, azt ott aszfaltozni kell, varrjuk össze azt a kétszer 5 km jó kerékpárutat és 1,5 km reménytelen falusi kóválygást 11 km jó kerékpárútnak. Ennek a műveletnek a hiánya körülbelül száz pontján ordít a 120 kilométernek.

A gondozás hiánya

Szintén probléma a gondozás hiánya. Az Etyek környéki gyönyörű dűlőutakon sok helyen a kanyarban kavicsfelhordás van. Aki taknyolt már el ilyenen, az a kanyart óvatosan közelíti. De ha ez itt a Nemzeti Kerékpáros Turizmus flagship projektje, akkor ezt A) kitáblázzuk, hogy vigyázz, mert nem tudjuk óránként felsepregetni B) kimegyünk legalább hétvégén naponta egyszer három közmunkással meg három seprűvel és azért elsepregetünk C) megbeszéljük a szőlősgazdával, hogy ha úgy jön ki a lépés, főleg ha sokat járkáltak aznap arra, akkor amikor este jönnek le a hegyről, sepregessenek már el ők is. Emellett egy csomó helyen megfakult a festés, látszik, hogy arra nem gondoltak, hogy ezt majd időnként újra kell festeni.

Ezért aztán az egész BuBa útvonal egyben csak a nagyon eltökélt bringások útja, ennek folyományaként pedig nincs szolgáltatás. Nem tudom, hogy a Főkormányodabízott úrék miért nem csináltak még egy Nemzeti Kerékpáros Készletet, amely áll: 1 db aliexpresses bicikliszerszám-bőröndből (ilyen kis szerszámkészlet, tök jó), 1 db pumpából, 1 nagy flakon olcsóbbik fajta láncolajból, 1 szerelőállványból. Aztán megkérdezni az útvonalon levő kocsmákat, boltokat, gumiszervizeket, tüzépeket és tehenészeteket, de akár a plébánost, hogy akarnak-e ilyet. Ha akarnak, akkor kapnak egyet, cserébe vállalják, hogy adnak csapvizet és vécét, aki pedig kereskedelmi egység, az áruljon gyorsan felszívódó szénhidrátot a biciklistáknak. Hogy ez valami tudományos szupergél, házi süti vagy Balaton-szelet, az teljesen mindegy. Mert persze jók a hébe-hóba feltűnő kis kunyhók és az odadrótozott szerszámkészletek, de ezek mellett az se ártana, ha a faluban – kitáblázva- lenne ilyen hely, a lányok el tudnak menni pisilni, mindig van olyan aki elfelejtett pumpálni és lapos gumival jött, vagy halálhörög a lánca. Ezeket a pontokat kitáblázni, a nyomós kutakkal együtt feltölteni a google mapbe…elnézést, belelógott a kezem a bilibe, már ébren vagyok.

Végül a legszebb

Székesfehérvár. Nem tudom miért utálják ott ennyire a kerékpárosokat, de ahogy oda beér az út az tényleg felér egy üzenettel: You are not welcome. A Nemzeti Kerékpáros Címerállat EuroVelo BuBa egy ponton egy négyemeletes ház mögötti murvás parkolón van átvezetve. Megy össze-vissza mint az ökörhugyozás, láthatóan semmi de semmi erőfeszítés nincs arra, hogy a városon átvezessék vagy oda bevezessék a kerékpáros turistát. Jöjjön vonattal. Vagy kocsival. Vagy adjanak pénzt a börgöndi reptér fejlesztésére és akkor tud jönni repülővel. Biciklivel ne jöjjön. Nem tudom miért van ez, Cser-Palkovics jó és gondos polgármester hírében áll, aki adott esetben – nyilván amennyire ezt vidéki fideszes a központtal szemben megteheti – ütközésekbe is bele szokott menni a városa érdekében. Ehhez képest a székesfehérvári szakaszból nemcsak a pénz hiányzik hanem sokkal látványosabban a szándék is. Mert egy átgondolt táblázás vagy felfestés nem pénzkérdés.

Összességében

A BuBa úgy ahogy most van, egy elszalasztott lehetőség. Sok jó dolog van benne, de sajnos sok nem jó is, és sajnos leglátványosabban a szándék hiányzik ahhoz, hogy ez egy egészében, rendeszerben átgondolt, gondosan felépített valami legyen. Jó tudom, ezt a bekezdést kb. bármilyen hazai fejlesztésről leírhattam volna. Viszont nagyot bringáztunk így is tegnap, némi kis dühöngések ellenére is.

Kapcsolódhat

Valami történt a MÁV-nál: meggondolta magát, mégis új vonatokat szerezne be

Megjött az utalás, most már barátaink a vonatgyárak.

Örömtekerés helyett TÜNTETÉS A BIZTONSÁGOS UTAKÉRT!

Remélem ezt senki se felejtette el!

Örömtekerés helyett TÜNTETÉS A BIZTONSÁGOS UTAKÉRT!

Ki felel a védtelen közlekedők biztonságáért?

Brand new chinese “O’zel” locomotive of Uzbekistan Railways

Szép új üzbég mozdony. Az üzbég vasút, mint az sejthető, széles nyomtávon közlekedik és szovjet technikát használ. Használt. A háború és a nem működő...

Leáll a röszkei vonal felújítása

Ez csak valami elszigetelt eset lehet, sose fordult még elő, hogy Lőrincék felvették a sok pénzt majd a munka valahogy nagyon rosszul sikerült. Tényleg...
- Hírdetés -