Lassan a magyar facebookra is átszűrődik a hír, hogy Elon Musk megvette a twittert, kirúgott egy csomó alkalmazottat és módszeresen triggerelni kezdte a törzsközönséget.
Hova vezet majd ez? Nem tudom. Bizonyos dolgokat érteni vélek abból amit csinál, és abban is elég biztos vagyok, hogy az őt helyből lehülyézőknek nincs igazuk, legalábbis nem azért, amit most rákiabálnak.
A jelenségnek azonban vannak olyan oldalai, amelyek többről szólnak, mint simán csak a Twitter és Musk dolgai.
Az egyik ilyen, hogy vajon eljött-e a “történelem vége” az interneten? Az internet eddigi történelme arról szól, hogy folyamatosan történik valami alapvetően új. Indult onnan, hogy az emberek nem is a saját számítógépükről “interneztek”, aztán jöttek a fórumok, a blogok, jöttek az első közösségi oldalak, a videómegogsztók, a podcast, a mobilon működő közösségi platformok, és így tovább. Ha a www elindulása óta eltelt kb harminc évet felbontjuk hat, egyenként ötéves időszakra, mindegyik alapvetően különbözött az előzőtől, mindegyikben teljesen másképp állt a társadalom az internethez és másképp is használta.
Ezzel együtt szinte minden ilyen félévtizedben lett egy-egy újító milliárdosunk, aki kitalált valamit, ami addig nem volt.
Az internet jelenlegi gigászai nagyrészt azoknak az embereknek a kezében vannak, akik kitalálták őket. Történtek felvásárlások (pl. Linkedin-Microsoft, Insta-Facebook) de Musk tulajdonszerzése felveti azt a kérdést, hogy akkor most eljutott ez a piac oda, hogy az emberek internetes jelenlétének biztosítása annyira érett technológia, hogy már nem a startupok piacát kell figyelni, hanem akinek nagyon sok pénze van, az már megvásárolhatja az egyik internet-gigászt? Mert ennyi pénz befektetése a Twitterbe egyben azt is jelenti, hogy nemcsak a következő, hanem az azutáni ötéves időszakban is még lesz Twitter, sokan fogják használni, és termelni fogja a bevételt.
Van ok ebben bízni, tekintve, hogy a facebook közönsége is öregszik, maga az oldal is ósdi, mégis vidáman (és rengeteg pénzt termelve) üzemel, számos embernek egyet jelentve magával az internettel.
Erre majd az idő fog válaszolni, miként arra is, hogy amit most Musk ott csinál, az egy jól megtervezett felrázás, vagy egy játékboltba beszabadult hülye Ödönke ámokfutása. Az biztos, hogy Elon Musk természete nagyon könnyen hiteti el az emberrel, hogy az utóbbiról van szó. Beszólogat, élvezi a figyelmet. Eközben százakat rúg ki a cégtől, és a működési modellre kiható változásokat tervez.
Vannak olyanok (pl. a magyar kormány által online trashgyártásra alkalmazott kretének) akik úgy gondolják, hogy ím eljött a Messiás, a vókok ostora, aki végre megszünteti a véleménydiktatúrát a neten. Ez eddig lehet hogy így is van, a kérdés inkább az, hogy ezt azért csinálja-e hogy a választói, de ami a fő fogyasztói populációban egyre kisebb jelentőségű, nem túl jól kereső, ósdi férfiuralmi elveket valló rétegeknek kedvezzen.
Nagyon meglepne ha így lenne. Ha Elon Musk nem tudja, hogy a gyeplő teljes elengedése, undorító darkwebbé silányítja a twittert, ahol hamarosan boldog lehet az ember, ha csak rajzolt iskoláslánypornó jön szembe, nem igazi. De én kétlem, hogy erre készülne. Persze lehet, hogy naiv vagyok, és a pasas tényleg ennyire hülye.
Ha viszont az a cél, hogy a twittert kicsit felrázza, nem jár rossz nyomon, de nagyon nagy kérdés, hogy hol fog megállni. Mert az természetesen nem mérvadó, hogy most X és Y magát véleményvezérnek képzelő azonnal csinál egy Mastodon-szervert, és onnan hirdeti tovább az igét. Majd visszajön, mert rá fog jönni, hogy a kutya nem megy utána a Mastodonra. Alapvetően az van, hogy a felhúzott orral puffogva távozókért semmilyen internetes felületen nem kár.
Sokkal inkább az a kérdés, hogy vajon csak ezeket ijesztik-e el, vagy másokat is. Ezeket viszont nem Musk beszólogatásai fogják elijeszteni, hanem hogy milyen lesz a felhasználói élmény. Ha marad jó, talán még fejlődik is, akkor maradnak, ha valaki ajánl jobbat, elmennek.
Musk többek között bejelentette, hogy megszünteti majd a tweetenkénti terjedelmi korlátot. Na ez egy olyan dolog lesz, hogy ha bejön, akkor azért fogják mindenütt tanítani, ha nem jön be, akkor meg azért. Minden ilyen üzleti modellnek van pár olyan alapvetése, amelyhez ha hozzányúlnak, a dolog szárnyalni kezd, vagy éppen beleáll a földbe. Bármiről kiderülhet, hogy a vásárlók főleg azt szerették, de szent tehenekről is, hogy valójában csak a vezetés volt beléjük szerelmes.
Vagyis nem a mostani hiszti az érdekes, hanem az, hogy hol tart majd a twitter egy év múlva. A mostani hiszti egyébként kiváló műsor, és kiválóan jön Elon Musknak, aki most épp bulvárcelebet akar játszani.


