- Támogathatsz minket -
No menu items!

A megye visszatér

Éjjel (mikor máskor) Semjén Zsolt, gondolom a magaslesen, megírt egy törvényjavaslatot, miszerint az ötmilliárdnál nagyobb bulik azok mostantól nem a településhez, hanem a megyékhez tartoznak. Hosszú és unalmas írás következik Magyarország területi beosztásáról, kormányzási elvekről és hasonlókról.

Egy országot úgy kell kormányozni, hogy igazgatási szinteket alkotunk. Minden királyi udvar belefárad abba, hogy emberek csip-csup dolgait intézze, ahelyett hogy kényelemesen Fekete Pákót hallgatna az Adrián ringatózó jachton. Ezért aztán előbb-utóbb kineveznek pár helytartót, akik azonban hamarosan rájönnek, hogy ők is nagyobb urak annál, hogy minden bugris minden nyűgjét meghallgassák, ezért kineveznek…és így szép lassan megszületik a közigazgatás.

Nálunk mindenki tanulta történelemből, hogy tíz falu (legalsó szint) építette egy templomot (járás, második szint), néhány járás katonai védelmét a legnagyobb várral is rendelkező településről irányították (vármegye, harmadik szint) és efölött az országos szint következett. Magyarország közigazgatása a mai napig ezt a modellt követi.

Az EU által megkövetelt regionális szint nem tudott meghonosodni két okból. Az egyik földrajzi-történelmi. A régiók ugyanis valamilyen földrajzi-történelmi jellegzetesség alapján képződnek, ahol vannak. Az adott területet sokágig ugyanaz a társulat uralta, vagy ugyanolyan vallásúak vagy X folyó és Y hegy közötti részen vannak. Nálunk a trianoni határ mindenütt régiókat vág ketté, a természetesen létező régiók mindig tartalmaznának egy-egy jó nagy darab Szlovákiát, Romániát, Horvátországot, Ausztriát. Az Őrséget például hiába szervezik egy régióba Zalával és Somoggyal, ha egyszer előtte évszázadokon át Burgenlanddal volt egy régió.

A másik ok pedig történelmi. A vármegyénél nagyobb igazgatási egységeket a magyar történelemben mindig kívülről erőltették, lásd a vilajeteket vagy a monarchia honvédkerületeit, vagy legújabban az EU-s régiókat. A vármegye ezekben mindig a központi hatalom megyei autonómiát aláásó praktikáit látta. Vagy az elnyomást.

A vármegye igazi hungarikum, főleg a török hódoltság és utána az 1848-ig tartó időszakban a magyar történelem alakulásának egyik meghatározó helyszíne, utána pedig az ország igazgatásának legerősebb szintje. Már régen is ott volt állandó kérdőjelként, hogy ez mennyire helyi és mennyire központi dolog. A központ által kinevezett főispán és a helyben választott alispán, aztán a rendszerváltás óta történt sacc/kb 57 átszervezés és újragondolás is azt mutatja, hogy mennyire nem lehet a vármegyét se kiköpni, se lenyelni. Még a szocializmus alatt is kénytelenek voltak vele megbarátkozni, a legtöbb megyeszékhelyen a párhuzamos (állami és párt) igazgatás jegyében megépültek a reprezentatív megyei pártbizottság-épületek.

2010-től pedig a megyei szint leépítése történt, hiszen a 2014 előtti választási rendben a megyegyűlés olyan volt, hogy oda be tudtak könnyen kerülni a helyi erős emberek (például Somogyban a Somogyért és Gyenesei István, Szabolcsban Helmeczy László és egyesülete) és az egésznek kezdett kialakulni ugyanaz a helyi, mindentől független és sokszor elég hiábavaló zabhegyezést csináló hangulata mint előtte évszázadokon át mindig. Az ilyen helyi politizáló elit pedig a NER érdekeivel ellentétes. Ezért aztán 2010 óta nemcsak a regionális hanem a megyei szintet is jelentéktelenítik. A vezetésüket káder-lerakatnak használják.

Az Orbáni közigazgatás valójában arra épül, hogy a megyei szakigazgatási szinteket (megyei NAV, megyei kórház, KLIK, SZC) bekötik közvetlenül a minisztériumokhoz, a helyi szinteket pedig óriási mértékben leépítik, és nagyrészt a megyei kormányhivatalhoz telepítik a hatásköröket. A járási hivatalok tulajdonképpen a megyei hivatalok kihelyezett ügyfélszolgálatai.

Ezzel párhuzamosan, akárcsak Kádár alatt, van egy pártszervezet. Csak ellentétben az MSZMP-vel, a Fidesz nem épített ki egy nagy és bürokratikus pártszervezetet, mert számos ok miatt egyszerűen nem volt erre szüksége. A Fidesz pártszervezete a járásokat nagyjából, de a gerrymandering szempontok miatt nem pontosan fedő választókerületekből és azok vezetőiből áll. Ők helyben élet-halál urai, de bármelyik pillanatban selyemzsinórt kaphatnak Felcsútról.

A rendszer így elég rosszul működik, mivel a tényleges igazgatás messze van az állampolgártól, elég nagy területen meg is szűnt, mivel a falvak lakossága mára olyan kiszolgáltatott, hogy jobban megnézve semmi szükség ott közigazgatásra. Ha valaki a magyar vidék elnéptelenedésének okait keresi, érdemes itt is szétnéznie. Ki a fene akar olyan helyen élni, ahol a földesúrnak teljhatalma van, és a járási hivatalban ijedtükben lepisilik a lábukat a hivatalnokok ha bemegyek panaszt tenni a Tekintetes Képviselő Sziauramra?

Ebben a rendszerben a megyének tulajdonképpen semmi szerepe nincsen, azon kívül, hogy eltart országosan pár száz pártembert. Miért lett hirtelen megint fontos a megye? A látszat miatt. Felsorolni is nehéz ugyanis azt a rengeteg szabályt, amit EU-s szinten áthágna a Fidesz azzal, ha az önkormányzati vagyont egyszerűen visszaállamosítaná.

Igenám, de belenéztek egy pofonba az önkormányzati választáson, és kevésen múlott, hogy nem lett sokkal nagyobb az a pofon, rengeteg településen szorongatták meg a fideszes polgármestert. Az ellenzék pénzhez jutott. Megjelent a veszély, hogy egy közepes képességű polgármester is, ha elég sok pénzhez jut, akkor látványosan jobb várost csinál, mint a fideszes, hiszen ha csak 20% körül lop, már legalább 30%-kal tisztességesebb, mint a kormánypárti. Ha meg még jól is csinálja, az maga a politikai alternatíva, amiből Magyarországon még úgy is hiány van, hogy a legtöbb dolgot a kormány nagyon rosszul csinálja. És előbb-utóbb a dolog nem áll meg Wittinghof Tamáshoz hasonló örök helyi bútordaraboknál. Nem lehet örökre számítani az MSZP és a DK szolgálataira, hogy kinyírják Botkát. Mi van ha a következő Botkát nem tudják idejében a saját pártjával kinyíratni?

Előkapták hát a már évek óta sorvasztott megyét, amely ezeréves magyar önkormányzati intézmény, hogy akkor a kiemelt övezetek pénzével ezentúl a megye gazdálkodik. Semmilyen államosítás nem történt itt kérem, egyszerűen az önkormányzati rendszer bántó széttagoltságát csökkentjük (EU-s követelmény!) azzal, hogy ide csoportosítjuk az egyébként is megyei kihatású projektek iparűzési adóját, hát nem igazság az, hogy az mind a városé legyen és a környező falvak nem kapnak, nemde? Hát de. És közben röhögnek a markukba. Jó, lehet Petike vagy Juditka emiatt kénytelen lesz pár insta-posztban szidni a svédeket, de őket meg azért fizetik. Mostmár helyi adóból is…

Kapcsolódhat

Tarlós: Karácsony Gergő feminin alkat, nem való neki a városvezetés

Tarlós bácsin kezdenek mutatkozni a szenilitás jelei... vagy csak eleve egy türhő paraszt.

Bohózatnak tartják Karácsony magyarázkodását az 500 millióról az ellenzéki politikusok

Úgy kellett ez a szerencsétlen ellenzéknek, mint üveges tótnak a hanyattesés.

A kormány üzent az EU-nak, hogy kérjük a korábban leszólt uniós hitelt

Szerencsére a magyarok tudják mit akarnak: pénzt. Mivel a vissza nem térítendő Covid-segély folyósítása még a láthatáron sincs (2023 közepén!), megyünk kuncsorogni azért a...
- Hírdetés -