Hozzászólás a tudósgyerehaza a dologhoz, a természettudomány berkeiből.
Craving for Silence
A cím egy régi deutschrock-számtól lett kölcsönözve. De a poszt nem zenekritika lesz, hanem egy kis hozzáfűzés a tegnapi “mi hozná haza a kutatókat?” diskurzushoz.
Két, egymással összefüggésben lévő szempont,
amit a kut-fejl és egyetemi szféra csábítóbbá tételekor lehet, hogy figyelembe kéne venni.
Az egyik, hogy sokan belefáradhattak az elmúlt közel tíz év három átszervezési hullámába. A tudományos munka, különösen a reálos, aprólékos és hosszadalmas, egy projekt 3-12 évet is igénybe vehet. Ilyen időtartamú munka pedig a tervezéstől az utolsó lépésig megkívánja a stabilitást. A folyamatos és radikális átszervezések egyáltalán nem a stabilitás légkörét adják.
A másik, hogy ha komolyan foglalkozunk a tudósvilág problémáival, hamar feltűnik az egyéniségek szerepe. Időről időre a legváratlanabb helyeken tűnik fel egy-egy iskolateremtő tudós, kristályosít ki maga köré egy kis gócot és adja, adja a tudás kincseit, amíg hagyják/amíg ezt a körülmények lehetővé teszik. Nem mindig a legjobban felszerelt helyeken történik ez. Nem lehet megjósolni. Ha viszont a kis góc létrejött, fontos lenne integritását óvni, mert az ilyen kis létszámú, nem formális “iskolák” megsínylik az ide-oda szervezést, mozgatást, a harcokat.
Tehát, fel kellene tudni ismerni az ilyen egyéniségeket és hatásaikat. Talán nem lehetetlen a hierarchia alsó fokain lévőket monitorozni, kérdezgetni (ha babramunka is). Minden tudóskezdemény örömmel és bőven beszél arról, Aki őt az útján elindította, Akiért ő a fél karját levágatná etc. A kutatók világa tele van ilyen nexusokkal.
(Nem véletlen, hogy a német nyelvben a témavezetőt régebben Doktormutternek vagy Doktorvaternek is nevezték…) Ezeket az interjúkat mellétéve az egyén publikációs adatainak, kiderül, kik azok, akik tényleg termékeny műhelyeket hoznak létre, és kik azok, akiknek a körét csak a papírforma tartja össze.
Jó lenne ezekre az egyéniségekre és az általuk teremtett erőterekre mint erőforrásra és nem puszta statistikákra támaszkodni.


