Ügyvéd kolléga szúrta ki, hogy a fiúknak megint nem sikerült épkézláb jogalkotást összerakni, meg Magyarország (nem általuk hozott) törvényeit betartani…
“A csirkefarhát rendelet 1.(1) § akként szól, hogy a “piaci rendellenességek káros hatásainak megelőzése érdekében a 2022. február 1. és 2022. május 1. közötti időszakban az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: Ártörvény) Melléklet I. pont A) alpontjában foglalt táblázatban foglaltakon túl hatósági áras termék az 1. melléklet szerinti termék.”
Ellenben az Ártörvény csakis két esetben engedi meg a hatósági ár bevezetését:
1. Az árak legfőbb szabályozója a piac és a gazdasági verseny. Az árakra vonatkozó közvetlen kormányzati beavatkozás csak ott indokolt, ahol a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényben foglaltak nem elégségesek a káros versenykorlátozás és a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés megakadályozására.
2. 19. § A gazdaság egészét vagy jelentős részét érintő és az árak alakulására ható adózási, pénzügyi vagy egyéb szabályozási eszköz változása esetén a Kormány – legfeljebb hat hónapra – az árakra vonatkozóan rendelkezhet a nem hatósági árak körében is.
A tegnapi csirkefarhát rendelet akként állapítja meg a hatósági árat, hogy “az alkalmazandó bruttó kiskereskedelmi ár a kereskedelemről szóló törvény szerinti napi fogyasztási cikkeket értékesítő kereskedő (a továbbiakban: kereskedő) által 2021. október 15. napján alkalmazott bruttó kiskereskedelmi árnál nem lehet magasabb.”
Az Ártörvény engedi, hogy a hatósági ár tételesen vagy a hatósági ár kiszámítására vonatkozó előírásokkal kerüljön kiszámításra; ellenben előírja, hogy a hatékonyan működő vállalkozó ráfordításaira és a működéséhez szükséges nyereségre fedezetet biztosítson, tekintettel az elvonásokra és a támogatásokra is, és kötelezővé teszi az illetékes kamarákkal való egyeztetést.
Tehát nemcsak, hogy nem áll fent a hatósági ár bevezetésének törvényi feltételei, hanem maga az ár megállapítása is szabálytalan.”


